Lockdown jako příležitost aneb magická síla čísel

V posledních dnech si podle mnohých prognóz procházíme apokalypsou. Jaká je ale realita? Tvrdý lockdown klepe na dveře jako vlk v pohádce o třech kůzlátkách, která tentokrát opravdu zůstávají doma a nikomu neotevírají. Tedy s výjimkou kurýra z Alzy, který jim veze kancelářskou židli. Určitě otevřela, aby si převzala nákup z Rohlíku. A taky poslíčkovi s pizzou. Srdce ekonomiky prostě tepe dál a kdo na tom tepu bude stále držet prst, může hodně získat.

Přinášíme vám průřez aktuálního dění, vyjádřený řečí čísel. Věříme, že se bude opakovat scénář z minulého března. Lidé budou trávit mnohem více času u televize či internetu a současně klesne cena mediálního prostoru vlivem omezení investic. Vakcína asi ještě nějaký čas nebude a tento režim v nějaké míře potrvá dlouhé týdny. A to je obrovská příležitost levně nakoupit "pozornost" zákazníků a později sklízet její šťavnaté plody.

Během lockdownu roste sledovanost

Pravděpodobně se zopakuje scénář z loňského března, kdy průměrná doba strávená u televize stoupla o třetinu. Rostla samozřejmě i sledovanost – např. pořady s běžnou sledovaností cca 700 tis. byly najednou na milionu. Cena sponzorského vzkazu se ovšem nezměnila. To znamená, že zadavatelé za stejnou investici reálně zasáhli o více než 30 % diváků.

Alza vyrostla o 28 % a v IKEA zkolaboval e-shop

Obrovský covidový boom e-shopů všeho druhu nejlépe demonstruje Alza, jejíž obrat meziročně vyrostl z 29 na 37 miliard, což je její nejvýraznější skok za posledních deset let. Na druhou stranu, ne všem se daří potenciál e-commerce efektivně využít, a to je příležitost pro menší progresivní firmy. Kdo si během posledních týdnů zkoušel objednat něco z IKEA, možná se setkal s překvapením v podobě lakonické hlášky, že kapacita e-shopu je plná a zboží v tuto chvíli nelze objednat. Tuto informaci zákazník navíc dostane až při pokusu o odeslání objednávky, takže celý pečlivě vyskládaný košík může zase vysypat a jít si v klidu sednout na svůj starý gauč. Nebo si ho nechat poslat z bonami.cz?

Bikero vloni investovalo do značky a letos v lednu je 84 % nad loňským rokem

V naší marketingové laboratoři bikero.cz jsme si vyzkoušeli, jak se vyplatí masivně investovat do komunikace značky. Několik televizních kampaní v loňském roce má nepochybný podíl na současných obratech, které nejsou aktuálně podpořené žádnou offline kampaní. Zavřené prodejny, stojící vleky prakticky v celé Evropě, zkrátka, lyže se neprodaly snad ani jedny, zato kola nám stále mizí pod rukama. Protože jak znáte z televize: kola… to je bikero. :-)

83 % procent lidí je stále spokojeno se svým životem

Podle pravidelného průzkumu agentury STEM z prosince 2020 je 83 % Čechů celkově spokojeno se svým životem. Tato hodnota je stejná jako před rokem, tedy před vypuknutím pandemie. Navzdory všem pohromám se tedy kvalita našich životů asi příliš nezměnila.

Rostou příjmy. Ještě více roste spotřeba. A přitom roste i míra úspor.

Máme se dobře i podle ekonomických ukazatelů ČSÚ – příjmy domácností za 3. kvartál vrostly o 2,8 %, přitom spotřeba stoupla o 5,1 %. Míra úspor se však stále drží okolo rekordních 18 %, nepochybně i vlivem odložených dovolených a rozsáhlejších rodinných investic. Tyto peníze jsou tedy připravené za určitých okolností vstoupit do trhu – je dobré se na to připravit.

Lidé jíst musí a budou

Madeta má za sebou i přes omezený gastro-byznys historicky nejúspěšnější rok. "Potraviny, tam je dáno, že lidé jíst musí a budou. A vypadá to, že čím dál víc, když jsou doma. V tomto směru se nám tedy dařilo. Výsledek po zdanění je kolem 260 milionů. V tržbách je nárůst o 4 procenta,říká její šéf Milan Teplý. Některé segmenty se prostě prodávají, covid necovid. Podle dat AC Nielsen přinesla pandemie nové trendy v chování spotřebitelů – během lockdownů frekvence nákupů FMCG klesá, současně se ale zvětšují košíky. A celkové tržby rostou

Stále rostou akcie i nemovitosti

Průměrná cena bytů vzrostla v prosinci o dalších 70 tisíc korun, meziročně dokonce o skoro 430 tisíc. Podobný trend vidíme na akciových trzích. PX index pražské burzy od listopadu téměř nepřetržitě roste. Stejně jako ostatní světové burzy.

Michal Novák | Creative & Marketing Director

08. 03. 2021 Trendy