Krize je příležitost!
Vážení přátelé efektivní komunikace,
vypadá to, že situace se trochu ustálila a svět, jak se zdá, se otáčí dál. Otáčí se samozřejmě i CZECH PROMOTION. Současná situace přinesla do světa marketingu, reklamy a médií spoustu změn, které je dobré vědět a případně na ně včas zareagovat. Ty nejzásadnější z nich přinášíme níže. Protože za pár týdnů se všechno zase otevře a kdo chvíli stál, už může stát opodál. Pro řadu z vás možná právě v těchto chvílích spěšně připravujeme nové kampaně, neboť jak se říká, krize je příležitost a ti úspěšní z ní vyjdou posíleni. Čtěte dál…
Řešíme problémy. Virtuální veletrh.
Pamatujete si tu legendární scénu z filmu Pulp Fiction?
„Jsem Winston Wolf, řeším problémy.“
„Jeden máme.“
„Slyšel jsem. Můžu dál?“
Koncem února měl v Barceloně probíhat největší světový veletrh mobilních technologií – MWC 2020. A vlivem koronakrize pochopitelně neproběhl. Klíčový hráč telekomunikačního průmyslu O-Ran Alliance si tuto čáru přes rozpočet nechtěl nechat jen tak líbit, a proto jsme rychle přišli s řešením – virtuální veletrh. Spuštěn bude v polovině dubna a ti, kteří se na zrušený veletrh těšili, si tam budou moci ve virtuálním prostředí WebGL projít kompletní prezentaci produktů a služeb O-Ran, a to z pohodlí své kancelářské židle.
Pokud i vy řešíte implementaci nových technologií do marketingové komunikace, webu, prodeje, školení nebo výroby, pokud přemýšlíte nad novými virtuálními a cloudovými prezentačními nástroji, které by pomáhaly vzdáleně a interaktivně doručovat benefity vašeho produktu, dejte nám vědět!
RE-OPENING: kdo je připraven, není překvapen!
Víme, že jednoho dne dojde k znovuobnovení poptávky. Je jedno, jestli to bude za dva, čtyři, nebo osm týdnů. A až se to stane, bude to ráz na ráz. Během času, který teď máme k dispozici, můžeme buď čekat, až se to stane, anebo se na boj o zákazníky dobře připravíme. Budeme mít vytvořené akce, pobídky, kampaně. Budeme mít přestavěné a optimalizované prodejny, nové lákavé služby a produkty. Zákazníky oslníme. Způsobíme, že v den „D“ prostě přijdou k nám. Jako když se blíží žně…někdo brousí kosy, opravuje nůše a shání pracovní sílu. A někdo sedí a čeká, až obilí dozraje, že to pak nějak sklidí. Ovšem v tomto případě nemáme každý své pole. Je jen jedno velké společné pole, na kterém mohou sklízet všichni. KDO bude nakonec sklízet, to ukáže čas. Ale větší šanci má určitě ten, kdo se připraví…
Lidé čekající na nový iPhone 7 před prodejnou Apple, 16. 9. 2016, Sydney (www.dailymail.co.uk)
Některé e-shopy mají druhé Vánoce
Kamenné obchody jsou zavřené, ale řada e-shopů praská ve švech, obrazně řečeno. Např. Alza.cz minulý týden hlásila 70% nárůsty obratu v ČR a SR (v Maďarsku o 100 % a v Rakousku dokonce o 300 %). A to dokonce i u zboží, které lze stále koupit v supermarketech, např. domácí potřeby nebo hygiena. Zákazníci se prostě přesouvají k bezpečnější – online – formě nákupu (zdroj: alza.cz). Samozřejmě, toaletní papír nebo mrazák se během krize prodává snáze, proč by si ale lidé nemohli koupit trekový batoh nebo horské kolo? Nebo se naučit hrát na klavír? Život se nezastavil, jen se mění způsob trávení volného času. A pro řadu firem to může být příležitost, jak získat pozornost zákazníků v době „odstavení“ kamenné konkurence.
Konzumace médií roste
Asi nikoho nepřekvapí, že lidé zavření doma, ať už v karanténě, nebo prostě jen na home-office, tráví mnohem delší dobu u televize nebo internetu. Jak ukazují aktuální data, průměrná doba sledovaní TV za minulý týden vzrostla o více než hodinu denně. Roste i celkový počet diváků u TV, na čemž má podíl zejména zpravodajství ČT24. Komerční stanice si ovšem udržují počet diváků a některé dokonce navyšují počty dodaných GRPs. A to i přesto, že se pozastavuje výroba některých seriálů (Ordinace, Ulice, Slunečná atd.). Lidé zkrátka sedí u televize. A je celkem jedno, co v ní běží.
Zdroj dat: ATO Nielsen Admosphere, Live + TS0-3, CS: 15+, data k 23.3. 2020
Komunikovat či nekomunikovat? Budujte značku!
Je jasné, že je-li hlavním cílem komunikace okamžité zvýšení prodejů a vy současně nemáte funkční e-shop, pak to samozřejmě příliš smysl nemá. Jak ale vyplývá z výzkumů, většina celkového efektu komunikace má spíše dlouhodobý charakter, ať už byl původní cíl jakýkoli. Dvojnásob to platí např. pro TV reklamu, která díky intenzivnímu masovému zásahu a audiovizuální hodnotě spotu přispívá zejména k budování povědomí o značce nebo asociací s ní spojených. Vhledem k tomu, že vlivem situace dochází k částečnému uvolňování mediálního prostoru, a tedy následnému poklesu jeho ceny, jsou unikátní podmínky právě pro budování značky. Jedinečná příležitost, která se často neopakuje.
Co se mezitím stalo na těch internetech.
- Lidé se ve velkém přesunuli do online prostředí a mají více času – nuceně i z volné chvíle
- Zvyšuje se engagement k obsahu – proklikovost, time-spent i počet stránek
- Extrémně vzrostlo použití internetu jako celku, využívání seriózních zpravodajských webů (např. u Seznam.cz trojnásobně), sociálních sítí a video-platforem jako YouTube
- Roste reklamní inventory (množství dostupné reklamní plochy)
- Zároveň klesly mediální investice – někde nuceně, někde z iracionálního strachu z neznáma
- Lidé si vybírají značky, kterým věří
No a co? No a zafungoval základní ekonomický zákon nabídky a poptávky. Nabídka je obrovská, poptávka klesající. Reklamní prostor se nedá skladovat, takže se musí ihned prodat. Tím pádem klesá cena reklamy.
Co se nyní bude dít?
Spadne první šok a ano, plošně klesne poptávka. Ta je nyní po nezbytných kategoriích zboží – volný čas, pro děti, potraviny a drogerie, domácí kosmetika. Postupně bude nabíhat poptávka po tom zbytném. Až lidem dojde, že letos k moři nepojedou, budou si chtít dopřát a začnou nakupovat to, co jim udělá radost.
Nejde ale jen o prodeje. Co budou dělat odvážní a připravení hráči? Vezmou si svůj market share. Svůj brand vytesají do hlav lidí, kteří dávají pozor. Odvážní a připravení totiž strategicky čekali na tuto příležitost a většina konkurence jim ji mlčky nechá. Ti nepřipravení se teď schovávají a trh na ně zapomene, to je dané.
Jedeme furt!
Naši obchodní partneři ví nejlépe, že spíše než e-maily a telefony preferujeme setkávání v tváří v tvář, protože se tak ztrácí méně informací a lépe se diskutuje. Nová situace ovšem vyžaduje nový přístup. Během minulých týdnů jsme nastavili systém video-konferencí, který jsme úspěšně otestovali na interních poradách i prezentacích pro klienty. Dokonce máme pocit, že tento druh komunikace zůstane nedílnou součástí naší práce i po skončení výjimečného stavu, protože se ukazuje jako velmi efektivní v případě, že je komplikované potkat se osobně. Nicméně, pokud to půjde, vždy všechny raději uvidíme naživo. :-)