close

4 důvody, proč by vaše značka měla komunikovat na sociálních sítích

Být, či nebýt na sociálních sítích – to už dnes (téměř) není otázkou. Slova jako Facebook, Instagram či LinkedIn si v marketingovém slovníku vydobyly čestné místo a stále častěji se objevují i v komunikačním mixu značek. Uvědomují si ale marketingová oddělení jejich opravdový potenciál, nebo je jejich snaha jen pouhou reakcí na aktuální trendy? Jsou sociální sítě opravdu ten nejlepší způsob, jak využít prostředky na propagaci vašeho produktu? Následující řádky vám možná odpoví.

1. Sdružují vaše zákazníky na jednom místě.

Představte si, že jste v supermarketu a dostanete chuť na čokoládu. Vyrazíte do uličky se sladkostmi a automaticky prohlížíte regály s cílem ulovit svou oblíbenou značku. Jenže ona tam není. Místo dobře známé fialové barvy na vás září luxusně vypadající lísko-oříšková zabalená v papíru se zlatými detaily. Co teď? Zůstanete věrní své oblíbené značce, nebo za vidinou uspokojení potřeby sáhnete po čokoládě od konkurence? Odpovězte si sami.

Jako značka musíte komunikovat tam, kde se pohybuje vaše cílová skupina. A statistiky mluví jasně – podle Ami Digital Index (2020) navštíví v ČR sociální sítě denně až 79 % uživatelů internetu a stráví tam v průměru 159 minut. Nabízí se tedy otázka – jste tam i vy? Příklad s čokoládou vypovídá o tom, že věrnost zákazníka končí tam, kde chybí přítomnost vaší značky. A co teprve, když tam na něj hlasitě křičí konkurence?


Pro zajímavost:

V roce 2020 se dle ČSÚ na sociálních sítích aktivně pohybovalo 4,7 milionu českých uživatelů starších 16 let. A jejich počet neustále roste. Využijte jejich pozornost ve svůj prospěch.


2. Nesou informace a prodlužují čas strávený se značkou.

Věděli jste, že pro mnoho uživatelů jsou sociální sítě zásadním zdrojem informací o vaší značce či produktu (Ami Digital Index, 2020)? Místo, aby zákazník hned zamířil na Google nebo přímo na váš web, raději si vás vyhledá na Instagramu, kde přirozeně tráví svůj volný čas, a dozví se vše potřebné způsobem, který je mu blízký. Ovšem jen v případě, že tam na něj budete čekat.

Informace o produktech a přímá reklamní sdělení pak doplňte interaktivními formáty s hodnotným obsahem. Kromě informací totiž uživatelé na sociálních sítí hledají kontakt s přáteli a zábavu – obojí jim s trochou kreativity dokážete splnit a přetavit ve svůj prospěch, tedy v návštěvy webu a konverze.

3. Budují vztahy se zákazníky. A ty jsou nad zlato.

Skrze sociální sítě máte možnost komunikovat se zákazníky napřímo (doslova jeden na jednoho) a věnovat jim pozornost, které se vyrovná snad jen osobní kontakt na prodejně. Ten ale bude mít podstatně méně diváků. Co tím chceme říct? Pokud jako značka odpovíte na jeden jediný komentář a projevíte o daného fanouška opravdový zájem, uvidí to i všichni ostatní, kterým se daný příspěvek dostane „pod ruku“. A to je hodně koláčů za relativně málo práce.

Pravidelná komunikace spolu s kvalitním community managementem navíc posílí přirozenou interakci vašich sledujících a jejich motivaci sdílet vaše produkty mezi své přátele. A jaká je lepší reklama než osobní doporučení mezi spotřebiteli?

Je potřeba si uvědomit, že zákazník, kterému obratem odpovíte na zprávu nebo pochválíte jídlo připravené na vašem grilu, se bude rád vracet nejen na váš profil, ale pravděpodobně vaši značku podpoří i dalším nákupem.


Tip!

Důležitou součástí sociálních sítí je kvalitní community management, který dokáže tak abstraktní věc, jako je značka, proměnit v sympatickou, pečující a třeba i vtipnou osobnost.

Úkolem community managera je monitorovat dění na sociálních sítích a odpovídat jménem vaší značky na dotazy, komentáře a zmínky o vašich produktech. Krátká reakční doba a profesionální přístup dodává zákazníkům pocit, že se na vás mohou kdykoliv obrátit s problémy, nebo se naopak pochlubit, jak se jim s vaším produktem daří. Role community managera je zásadní také v krizové situaci – případné konflikty obrací ve váš prospěch a tvoří tak dobré jméno značky.


4. Prodávají. Chce to ale strategii.

Sociální sítě už dávno nejsou jen zeď plná obrázků, ale důležitý reklamní a prodejní kanál, který provede vašeho zákazníka celým nákupním procesem – od prvního kontaktu s produktem, přes fázi zvažování, až po samotnou realizaci nákupu. Při správné strategii přivádí cílovou skupinu na web, sbírají kontakty a zvyšují prodeje, a to vše s možností okamžitého vyhodnocení i následné optimalizace.


K zamyšlení:

Pohlížejte na své sociální sítě jako na online výkladní skříň. Měla by jasně vypovídat o tom, co děláte, odlišit vás od konkurence, zaujmout zákazníka a přesvědčit ho, aby vstoupil do obchodu a koupil váš produkt. Prohlédněte si online komunikaci vaší značky a zkuste kriticky zhodnotit, zda tuto funkci opravdu plní. Rádi vám s tím pomůžeme.


Stejně jako masová média, zvládnou sociální sítě oslovit velká publika, jejich síla ale tkví v detailním cílení. Podívejme se například na Facebook – díky obrovskému množství dat, kterými disponuje, a precizní práci s publiky, umí Facebook zasáhnout uživatele velmi relevantní reklamou. Přesně totiž ví, o jaká témata se váš zákazník zajímá, jakou stránku vašeho webu navštívil, i to, že nedokončil nákup konkrétních produktů. A kdo ví víc?

Trend, nutnost nebo strategický krok? Jak to tedy je?

V marketingu nic není černobílé, a proto ani sociální sítě nejsou odpovědí na všechno. Pro mnoho firem mohou být zásadním komunikačním a reklamním nástrojem, jiné značky je využívají spíše jako podpůrné médium.

Abyste zjistili, jak si na tom stojíte vy, je potřeba položit si pár dobře známých, ale zásadních otázek:

  • Kdo je váš zákazník a co mu chcete nabídnout?
  • Čeho chcete dosáhnout? Jaký efekt má vaše komunikace přinést?
  • Co dělá vaše konkurence? Kde komunikuje?
  • Jaký máte rozpočet na propagaci?

Odpovědi na tyto základní otázky totiž stačí k tomu, abyste dokázali říct, zda jsou pro vás sociální sítě jen pouhým trendem, nutností v konkurenčním boji, či strategickým krokem, který zásadně ovlivní vaše podnikání. Jeden jediný správný přístup totiž neexistuje.

Dominika Dušková | Social Media Specialist

11. 08. 2021 Sociální sítě