close

Jak na vypimpené firemní sociální sítě v 10 bodech

Jak uchopit správu firemních sociálních sítí, aby vaše usilovná práce na contentu nepřišla vniveč? V tomto článku se dozvíte několik základních pravidel, která vám napoví, zda správu vašich sociální sítí vedete správných směrem, nebo jste vedle jak ta jedle.

Firemní sociální sítě a jejich obsah totiž nejsou jen doplněk pro další marketingové aktivity, ale jedná se o plnohodnotný brandový a prodejní nástroj, který vaší firmě dokáže pěkně zvednout čísla, a to nejen ta followerská.

1. Vaše informace o firmě

I u tak zdánlivě banální věci, jako jsou informace o firmě, vidíme často chyby. Neúplné informace, chybějící popis firmy, neplatné odkazy a absence kontaktů jsou běžnou praxí a věřte, že to na vaše zákazníky nedělá dobrý dojem. Sociální sítě jsou platformou, kde čas běží neúprosně rychle a snadno dohledatelné informace s platnými kontakty vám nejednou přinesou pozitivní feedback.

2. Komunikujete se svými fanoušky?

Komentáře pod příspěvky jsou v podstatě recenze od vašich zákazníků. Vášnivé debaty, všetečné dotazy, pozitivní zkušenost, ale i ta negativní si zaslouží vaši pozornost, a také odpovědi. Díky aktivnímu community managementu můžete dostat zajímavý inside od uživatelů, udržovat s nimi kontakt a také uhasit oheň na střeše. Nezapomeňte mít prozákaznický přístup a držte se svých firemních, ale i morálních a etických hodnot.

TIP: Přečtěte si, jak na community management

3. Na vzhledu záleží

V ideálním světě by každá firma měla mít svůj brand manuál, který jasně definuje to, jak se firma vizuálně prezentuje, jak komunikuje, a díky kterému je na první dobrou rozpoznatelná například od konkurence. Váš jasně definovaný brand manuál přesuňte i do oblasti sociálních sítí a nastavte si pravidla používaní loga, grafických prvků, textů i fontů. Tvorba jednotlivých výstupů pak bude jednodušší a pro zákazníka budete zapamatovatelnější.

4. Rozumí vám vaši fanoušci?

To, jakým způsobem na své fanoušky nebo zákazníky mluvíte, vychází z povahy vaší firmy. Těžko si představit, že seriózní právnická kancelář bude uživatelům tykat nebo bude vystupovat stejně jako super cool hipsterský bar v centru města. Uvědomte si, jaká je vaše cílová skupina, a přizpůsobte jí tón a obsah, který chcete sdělit. V každém případě si dávejte pozor na gramatické chyby, vulgarismy a text si po sobě vždy zkontrolujte. Pokud přeci jen zjistíte, že jste v textu udělali chybu, můžete si publikovaný příspěvek na zdi ještě opravit. A pamatujte, méně je někdy více.

5. A co vlastně publikovat?

Důležitým bodem pro tvorbu obsahu je definice tematických pilířů. Tyto pilíře vychází z ucelené komunikační strategie firmy a pokud v tomto máte jasno, témata se vám budou tvořit v podstatě sama. Pro lepší představu využijeme tematické pilíře CZECH PROMOTION. Jedním z nich jsou například HR témata: takovým příspěvkem chceme uživatelům sociálních sítí sdělit, že nabízíme volné místo nebo představujeme jeden z mnoha firemních benefitů. Druhý pilíř může být klientský, takovým příspěvkem oznamujeme novou spolupráci nebo třeba úspěch u stávajícího klienta. U obou těchto témat víme, že se nám budou opakovat a také mají svůj jasně daný účel. Z logiky věci tedy vyplývá, že budou mezi pravidelnými tematickými pilíři.

6. Trendy a novinky 

Registrujete trendy na sociálních sítích? A víte, že vám můžou zvednout dosah? Algoritmus sociálních sítí chce tyto trendy dostat mezi co nejvíce lidí, takže pokud je začnete používat, zajistíte si lepší organický dosah. Příkladem takového trendu je formát Reels. Po jeho spuštění instagramový algoritmus upřednostňoval a stále upřednostňuje tento formát před statickými příspěvky (obrázky, fotografie) a „reelska“ tak klasické fotografie zčásti zastínila. 

7. Promování obsahu

Sociální sítě jsou zadarmo, ALE. Ale vlastně nejsou. Když se rozhodnete svůj čas investovat do tvorby obsahu pro firemní sociální sítě, je důležité, abyste si pro jednotlivé příspěvky vyčlenili i finanční budget pro promování obsahu. Pokud chcete příspěvek doručit co nejvíce lidem z vámi vydefinované cílové skupiny, musíte si vyhradit adekvátní částku. Na toto nastavení, správu a optimalizaci je dobré mít vlastního performance specialistu, který díky svým zkušenostem smysluplně rozdělí finanční prostředky a nastaví cíl vaší kampaně.

Zapomeňte na publikaci 20 postů měsíčně.

8. Frekvence publikací: čím častěji, tím lépe?

Mohlo by se zdát, že čím více příspěvků na sociálních sítích zveřejníte, tím více bude váš profil a jeho příspěvky vidět. To, jak moc budete vidět, ale nesouvisí s počtem příspěvků, nýbrž hlavně s finanční podporou jednotlivých výstupů. Je nutné stanovit si rozumný počet postů, který se vám jednak vyplatí časově, v rámci tvorby, a zároveň víte, že budete mít dostatečný finanční budget, kterým příspěvek podpoříte. Zapomeňte tedy na publikaci 20 postů měsíčně. Soustřeďte se na pravidelnost publikací, kvalitu obsahu, účel příspěvku a také cílení. S přehledem si pak vystačíte i s „pouze“ čtyřmi příspěvky měsíčně. 

9. Data, analýza, audit

Máte data? A můžeme je vidět? Data na spoustu lidí můžou působit odpudivě, faktem ale je, že jsou jedním ze základních stavebních kamenů úspěšného marketingu – bez ohledu na to, zda jste, či nejste analytické povahy. Díky datům dokážete určit vaši cílovou skupinu, dokážete definovat vaši hlavní prodejní sezónu, můžete se poučit z chyb a posouvat své dovednosti, plánování a obsah k lepšímu.

Šmírujete své konkurenty? Nebo oni šmírují vás? Není na tom nic špatného.

10. Tenká hranice mezi inspirací a vykrádáním 

Šmírujete své konkurenty? Nebo oni šmírují vás? Není na tom nic špatného. Inspirovat se firmou, která svůj marketing dělá dobře, je naprosto v pořádku. Pozor, nemluvíme tady o prachsprostém kopírování a vykrádání identity. Jak jsme si řekli na začátku, zapamatovatelnost vaší značky a odlišení od konkurence je žádoucí, ale inspirovat se od těch, kteří svou práci dělají dobře, je logické. 

Co si tedy z našeho článku odnést? Investujte do sociálních sítí své společnosti – nejen finance, ale také čas,a hlavně adekvátní péči. Nezapomínejte pravidelně sledovat data a ověřovat si, zda plníte nastavené cíle.

Klára Výsmeková

Social Media Specialist

19. 05. 2023 Vzdělávání