close

Komentář | 80 let TV reklamy a hyperkorektnost dnešní doby

Desetisekundový spot, který by dnes většina odborníků považovala za bezvýznamný, způsobil před 80 lety doslova světovou revoluci. Abych byl tedy korektní, nezpůsobil to jediný spot, ale to, co reprezentuje. Odstartoval totiž masivní příliv prostředků do komerčních televizních stanic (dnes je to celosvětově cca 150 bilionů dolarů). A jak rostly investice do televizní reklamy, začal růst i její vliv.

Zadavatelé mezi sebou postupně začali soupeřit a logicky chtěli vytěžit ze svých sdělení maximum. Ta se pak často dostávala až na samou hranici etiky a někdy i za ni. Regulátoři naštěstí také nezaháleli a pustili se do přistřihování reklamních křidélek. Poměrně velkou míru svobody tak vystřídala složitá právní džungle. Dnes se ale díky tomu prakticky nesetkáme s podprahovou reklamou, reklamou na kokainové kapky proti bolení zubů, tabákové výrobky, zaručeně léčivé potravní doplňky nebo podobné lahůdky.

Ruku v ruce s přísnou regulací přichází ovšem i samoregulace a autocenzura. V konečném důsledku také, dle mého názoru, absurdní a někdy až fanatická hyperkorektnost jdoucí za hranice zdravého rozumu, a to jak na straně samotných zadavatelů, tak i regulátorů.

Bude brzy za nepřístojný považován i odhalený kotníček? 

Celý článek si přečtěte v magazínu Marketing & Media, vydání 26-27/2021. 

Jan Coufal, spoluzakladatel agentury CZECH PROMOTION 

28. 06. 2021 Z médií