Jak napsat newsletter, který zaujme?
Už se vám někdy stalo, že jste rozeslali newsletter, ve kterém byla opravdu zajímavá nabídka pro vaše odběratele, ale skoro nikdo ho neotevřel? A těch pár, co nakouklo, nijak nezareagovalo? Možná byla chyba jen v pár detailech. Poradíme vám, jak zvýšit šance, aby vaše sdělení zákazníka zaujalo.
Předmět otevírá dveře zájmu
Kolik máte ve své e-mailové schránce denně zpráv? A kolik jich – většinou reklamních sdělení – smažete bez otevření? Z našich osobních zkušeností je jich víc než těch, které otevřeme. Aby se to samé nestalo vašemu newsletteru, musíte zaujmout adresáta, aby zrovna na tu vaši zprávu kliknul.
Jak na to? Vyvolejte zájem sdělením v předmětu e-mailu. V první řadě buďte struční. Pokud vám stačí čtyři slova, jste podle studií na ideální délce, do sedmi slov je to pořád „čitelné“. Delší předmět už možná poštovní klient adresáta ani nedokáže zobrazit celý.
Jaké triky fungují?
A co do předmětu napsat? Čísla fungují skvěle, „5 rad na zhubnutí“, „10 věcí, které musíte mít“ – používejte raději lichá čísla, nebo pak celé desítky, „2 tipy na zhubnutí“ zabírají mnohem méně než 3 nebo 10. Pokud předmět postavíte jako otázku „Jaký vysavač je nejpopulárnější?“, tradiční lidská zvědavost udělá zbytek práce za vás.
Další z fungujících triků jsou emoji – v záplavě textových předmětů prostě obrázek vystupuje z davu, snažte se vždy použít co nejrelevantnější obrázek. Na co lidé pořád slyší, i když se to vyskytuje ve velkém množství e-mailů, je sleva. Tohle slovo spojené s procenty, která se ideálně blíží stovce, pořád dokáže zaujmout velkou část adresátů. A pokud rozesíláte newsletter na okruh lidí, které znáte jménem, nebojte se být osobní. Oslovení jménem (ve správném pádu) působí méně jako reklama a zvyšuje šanci na otevření mailu.
Nebojte se být osobní.
Existuje ideální oslovení?
Takže ideální předmět by měl pravděpodobně vypadat nějak takhle: „Radku, víte jakých 10 rad získáte s 80% slevou?“ (Ve skutečnosti ne, je to moc dlouhé a je tam příliš mnoho informací.) Co ale platí více než všechny dobré rady a vyzkoušené praktiky? Nikdy si v předmětu nevymýšlejte, protože když někoho nalákáte na otevření newsletteru, jen aby zjistil, že jste přímo lhali, ztratili jste jeho důvěru jednou provždy.
A rada k předmětu na závěr: nikdy nepoužívejte VERZÁLKY a spoustu vykřičníků – budete působit, jako když na zákazníka křičíte.
Jak to vypadá uvnitř?
Když už se vám povedlo zaujmout a adresát se do e-mailu podíval, váš boj o jeho pozornost pokračuje. Hned v prvních větách byste měli prezentovat přínos, který přinášíte – má to i vedlejší benefit, první věty se u většiny e-mailových klientů zobrazují za předmětem, takže je člověk vidí, i když si zprávu neotevře.
Velmi dobrou technikou je v prvním odstavci kompletně shrnout, co nabízíte – a odkázat na e-shop nebo vlastní stránky, kde službu či produkt nabízíte. V dalších odstavcích to můžete rozepsat a zopakovat klidně to samé více slovy, v prvních větách se vám podařilo neodradit lidi, kteří nechtějí ztrácet čas zbytečným čtením.
Na dlouhé bloky textu není nikdo zvědavý.
Nepište romány a buďte uživatelsky vstřícní
Nezapomínejte, že na velké bloky textu není nikdo zvědavý, buďte struční, používejte krátké odstavce i obrázky – jedna vhodná infografika zaujme rozhodně víc než dva odstavce nabité fakty. Klidně vyzkoušejte kompletně grafický newsletter doplněný jen několika popisky, funguje lépe než slohové cvičení. Nezapomínejte na tlačítka (CTA), jimiž potenciální zájemce nasměrujete na produkt, který je zaujal. Není nic horšího než vyvolat u adresáta zájem, a pak mu házet klacky pod nohy při snaze o vyhledání a zakoupení produktu.
A poslední rada, nebojte se poslat newsletter adresátům, kteří zprávu neotevřeli, ještě jednou – zkuste jen pozměnit předmět. Třeba pobídkou, že sleva přímo pro ně brzo skončí.
Radek Friedrich, copywriter