close

Využijte situační marketing ke zviditelnění značky

Zareagovat v pravou chvíli na neopakovatelnou situaci tak, že se vaše reakce šíří nezastavitelně internetem? To může zviditelnit značku víc než nákladná kampaň napříč všemi médii. Jen je potřeba pohlídat, aby to zviditelnění znamenalo pozitivní přínos. 

O čem je vlastně řeč? 

Situačním marketingem máme na mysli „reakci značky na zpravodajský kanál ve veřejné, politické, technologické nebo jiné sféře, která je relevantní pro cílovou skupinu = existuje souvislost mezi situačním obsahem a produkty společnosti, lze tedy její pomocí propagovat produkt, službu nebo samotnou společnost.“ 

Proč se o to vlastně snažíme? Podařený situační marketing totiž může přinést mnoho pozitiv

  • zvýšené prodeje 
  • zvýšenou loajalitu ke značce 
  • zvýšené povědomí o značce 
  • komunikaci s fanoušky 

Z dlouhodobého hlediska je asi nejdůležitější loajalita ke značce – protože věrný fanoušek je ochoten zůstat u „svojí“ značky i v případě, že není nejlevnější na trhu. 

Bez čeho se neobejdete? 

I když úspěšné posty situačního marketingu můžou vypadat jako okamžitý nápad a geniální rekce na vzniklou situaci, skrývá se za nimi spousta práce a příprav. Co byste měli mít a dělat, abyste svoje šance na takový úspěch zvýšili? Rozhodně sledujte zpravodajství pravidelně na všech dostupných kanálech – nejjednodušší je dát si do RSS feedu důležité domácí i zahraniční zpravodajské kanály plus google trends. Pořád ale platí, že intuice, originalita a rychlost jsou klíčové aspekty. Když přijdete s nápadem jako druzí, už to není váš nápad. Když použijete vtip týden po ostatních, bude to přinejlepším trapas. 

Pokud ale nemáte šéfa, který je ochoten zariskovat (protože u situačního marketingu nikdy nehrajete na 100% jistotu), pokud nemáte prostor na extra příspěvek mimo obsahový plán, pokud nestihnete vytvořit příspěvek, dokud je téma in, pak vám nezbude nic jiného než držet se při zemi v bezpečí pravidelných příspěvků. 

Zlatá střední cesta? 

Nemůžete jít do rizika z jakéhokoli důvodu? Ať už je to konzervativní šéf nebo příliš dlouhý schvalovací proces, který aktuálnost spolehlivě pohřbí, můžete vyzkoušet aspoň cestu „plánovaných situačních postů“. Na něco se v sociálním marketingu připravit lze – u množství událostí víte dopředu, že nastanou. A také víte, že je u nich pravděpodobný zájem širokého publika. 

Naplánovat si takhle můžete v podstatě celý rok – od státních svátků a mezinárodně i lokálně významných dnů, jako jsou třeba Valentýn nebo začátek prázdnin, přes zajímavé události, které přitáhly pozornost novinových titulků (let na Mars i seriál, na který všichni koukají) až po politické události od skandálů po aktuální volby. 

Jak to může vypadat? 

Příklady? Pokud prodáváte kola, svátek Den bez aut asi propagovat budete, ale může ho využít klidně i prodejce aut: „Slouží vám věrně po celý rok, dejte mu dnes volno…“. Den gramotnosti můžou zase využít knihkupci i prodejci psacích potřeb. Máte vysloveně lokální fanoušky? Nebojte se cílit na malé události, které je zaujmou (ochutnávka piv na náplavce sice není Oktoberfest, ale fanoušky vašeho obchodu možná zaujme víc díky dosažitelnosti). 

Nebojte se jít ani mimo sezónu, pokud to má smysl – jako prodejce plavek klidně můžete v říjnu poslat své fanoušky do teplých krajin jako únik před podzimními plískanicemi – samozřejmě v novém modelu (a můžete propojit svoje síly s cestovkou, která je tam dopraví). 

Líbí se vám idea situačního marketingu, ale sami se na to úplně necítíte? Od toho jsme tady my. :-) Svěřte se nám s vašimi představami a my vám v CZECH PROMOTION pomůžeme na poli situačního marketingu zazářit.

Radek Friedrich

Copywriter

08. 08. 2022 Vzdělávání