.png)
Výzkum mění hru: od pocitů k faktům
Čeká vás důležité rozhodnutí a zvažujete, kudy se vydat? Buďte si jistí výběrem správného směru a podložte svá rozhodnutí výzkumem. Ten vám totiž velmi dobře ukáže, zda váš záměr splní stanovené cíle a jestli nevede špatným směrem, což by se mohlo pořádně prodražit. Jak vlastně výzkum probíhá a co ovlivňuje jeho cenu?
Výzkum jako úspora budgetu
Představte si, že investujete miliony do kampaně, postavené na klíčovém benefitu – např. na tom, že je váš produkt udržitelný. Nakonec se ale ukáže, že tohle vaši cílovku neosloví a vy jste právě investovali svůj rozpočet do slepé uličky. Proč si tedy benefit koncepty raději předem neotestovat?
Jaké typy výzkumů existují?
💬 Kvalitativní
Odpovídá na otázky jak a proč. Zkoumáme názory, pocity, myšlenky, zkušenosti, emoce. Hledáme insighty (vhled do mysli spotřebitele) a generujeme hypotézy, které je dobré následně kvantitativně ověřit. Děláme to většinou pomocí individuálních rozhovorů nebo diskusních skupin (focus groups).
📝 Kvantitativní
Odpovídá na otázky kolik, kde, kdy a jak často. Ověřujeme hypotézy a zjišťujeme stav věcí v populaci, a to prostřednictvím reprezentativního vzorku. Typickým nástrojem je dotazník.
Každá metoda má ale své místo a jejich výběr záleží na výzkumných otázkách i vaší strategii. Poté přináší nejlepší výsledky.
Co ovlivňuje cenu výzkumu?
💁♂️ Počet respondentů
Větší vzorek zvyšuje přesnost, ale taky cenu, jelikož roste časová i finanční náročnost výzkumu.
📝 Délka dotazníku
Delší dotazníky mohou přinést více informací, ale i více dat k analýze a odměny pro větší počet respondentů.
🙏 Kombinace metod
Pro komplexní témata se často vyplatí propojit více výzkumných metod – například kvalitativní rozhovory doplnit o kvantitativní dotazník.
❓Typ otázek
Uzavřené otázky (např. výběr z možností) umožňují rychlou analýzu, otevřené otázky poskytují hlubší vhled do mysli spotřebitele.
Tip: Výzkumem můžeme sledovat i výkon značky v čase, jako třeba u klienta Bobík, kde jsme porovnávali vliv nové komunikace na vnímání spotřebitelů.
Jak výzkum probíhá?
V této době není výzkum luxus, ale nutnost, která vám dokáže odpovědět na nejrůznější otázky. Můžeme se ptát třeba na to, jak je vaše značka vnímaná, jaké jsou klíčové benefity produktu nebo který kreativní koncept reklamy má šanci na úspěch. Co všechno výzkumu předchází a jak přesně probíhá?
🤝 Společně definujeme cíl výzkumu
Na začátku si ujasníme, co přesně chceme výzkumem zjistit, které otázky zodpovědět a k jakému rozhodnutí hledáme relevantní data.
🔍 Navrhneme výzkumnou metodu a její realizaci
Zvolíme nejvhodnější metodu sběru dat – např. dotazníky, rozhovory nebo focus groups. Naplánujeme její praktické provedení krok za krokem a vše zrealizujeme.
📈 Sesbíráme a analyzujeme data
Zajistíme kvalitní sběr dat od relevantních respondentů a následně provedeme jejich podrobnou analýzu. Ta nám pomůže odhalit klíčové souvislosti.
👉 Vytvoříme report a srozumitelná doporučení
Výsledky shrneme do přehledného výstupu, doplněného o praktická doporučení. Ta by měla být snadno srozumitelná i těm, kdo s výzkumem běžně nepracují.
Tip: Poslechněte si 39. epizodu Czech Promotion podcastu, kde se výzkumu věnujeme podrobněji.
Chcete růst? Pak dělejte rozhodnutí podložené daty. Chytrá rozhodnutí nevycházejí z pocitu, ale z poznání – a právě k němu výzkum slouží.