Jak vybrat jméno pro svou firmu
Název firmy je jedním z prvních velkých rozhodnutí, které učiníte při jejím zakládání. Dokáže ale i potrápit, zejména pokud to s podnikáním myslíte opravdu vážně. Jak je to možné? Název vás bude provázet dlouhé roky, takže je důležité si vše pořádně promyslet. Výběr názvu firmy není jen otázkou kreativity, ale i strategie, práva a budoucího růstu. Na co si dát pozor, co vše ověřit a proč se vyplatí zapojit výzkum?
Co vše zvážit při hledání názvu
Minulý rok (2024) se v Česku registrovalo 196 000 domén s koncovkou „cz“, vzniklo 30 910 obchodních společností a zapsalo se 5 989 národních ochranných známek. To není málo, co myslíte? Navíc pokud máte v plánu expandovat i mimo Českou republiku, čísla jsou samozřejmě rapidně vyšší.

Na co si tedy dát pozor?
💯 Buďte jedineční
Být originální není v dnešní době ten nejlehčí úkol, ale stále je spousta způsobů, jak toho docílit. Mezi ty nejoblíbenější patří např. akronymy (Tonak – Továrna na klobouky), metafory (Česká spořitelna – „spořitelna“ jako místo, kde se tvoří jistota), překlady (Reebok znamená afrikánsky antilopa) nebo různé hry se slovy (Big Shock jako název energy nápoje).
👂 Myslete na vyslovitelnost
Název by měl být jednoduchý na vyslovení a ideálně i příjemný na poslech, což výrazně pomáhá pro zapamatovatelnost názvu. Vyhněte se složitým výrazům, pokud nejsou opravdu opodstatněné. Dá se říct, že kratší názvy mívají větší šanci zapůsobit.
🤔 Zvažte význam vybraného názvu
Zamyslete se také, jaký význam název nese a jaké asociace může vyvolat. Nepříjemné nebo nechtěné konotace (v jiném jazyce nebo kulturním kontextu) mohou vašemu podnikání uškodit.
⚠️ Vyvarujte se obecnému názvu
Všichni známe Apple nebo Rohlík, co? Ale pozor, z pohledu marketingu je důležité myslet na to, aby název neodrážel kategorie Google, protože to by znamenalo vyšší výdaje za PPC reklamy (např. název Luxusní kabelky, který je příliš obecný).
Tip: O tom, jak jsme Designový nábytek přetvořili na Momenti, si můžete poslechnout v 49. epizodě Czech Promotion podcastu.
🔍 Zaměřte se na důkladné hledání
Ověřte si, zda se vybraný název už nepoužívá, ať už ve vašem oboru nebo v jiné zemi. Zkuste vyhledat název na internetu, v obchodním rejstříku nebo databázi ochranných známek. Proč je to nutné? Zejména kvůli právní ochraně, ale také vůči odlišení se od konkurence.
🧐 Predikujte budoucnost
Máte ambice růst, a to nejen v rámci České republiky? Pak zvažte, zda vybraný název není příliš svazující, zda je aplikovatelný a kompatibilní s vaším produktem či nabízenou službou i za hranicemi.
Nejčastější chyby při výběru názvu
👉 Neověření domény
Hned z počátku se zaměřte na to, zda je vaše vysněná doména vůbec volná, a to na českém trhu i mimo něj. To můžete udělat např. v registru domén nebo jednoduchým zadáním do vyhledávače.
👉 Neřešení právní ochrany značky jako celku
Ideální je vybraný název také co nejdříve zaregistrovat i na Ústav průmyslového vlastnictví. Registrací značky totiž získáte výlučné právo k jejímu používání a ochraně před napodobováním. Registrovat můžete nejen název, ale i logotyp nebo kombinovanou značku, a to včetně oboru podnikání.
👉 Neověření profilů na sociálních sítích
Podobné ověření jako u domény doporučujeme i v rámci sociálních sítí, které jsou velkým pomocníkem každého podnikatele. Zkontrolovat můžete LinkedIn, Facebook, Instagram nebo třeba Pinterest a zaregistrovat si profil, pokud je přítomnost na těchto sítích součástí vaší strategie.
Minimalizujte riziko díky výzkumu
Čelíte nutnosti změny názvu nebo si jen nejste jistí, zda je to to pravé? V takovém případě přichází na řadu výzkum. Ten dokáže velmi přesně odpovědět na zásadní otázky, jako např. Vyvolá to ty správné asociace? Jak lidé název vnímají? Jaký návrh je ten nejlepší? a dokáže ušetřit peníze, které byste jinak vložili do nešťastné volby.
Tip: Proč zapojit výzkum a jak díky němu ušetřit? To si můžete poslechnout ve 30. epizodě Czech Promotion podcastu.
Správně zvolený název je základním kamenem úspěšné značky. Název firmy může být vaší největší výhodou, zejména pokud mu dáte pozornost, kterou si zaslouží. Držíme vám palce a kdybyste někde po cestě váhali, jsme tu pro vás.
