Z naší kuchyně: snadný recept na krizi
Utéct, nebo bojovat? Dva odlišné přístupy, ze kterých si mohou firmy vybrat v případě nastalé ekonomické krize. Kdo zvolí útěk, podléhá obavám, a mezi oběti svých úspor zařazuje často na prvním místě marketingové výdaje. Přitom krizi stejně neunikne…
Druhá skupina se rozhodne neustupovat, a naopak se nepříznivou situaci pokusí obrátit ve svůj prospěch. Vezme ji zkrátka jako příležitost. Ve chvíli, kdy ostatní ve svých investicích do marketingu doslova dupnou na brzdu a prostor v médiích začíná zlevňovat, druzí sešlápnou plynový pedál, investují a nakonec vítězí.
Zní Vám to jako pohádka, že? Jenže za tímhle „příběhem“ jsou tvrdá data.
Srovnání těchto dvou přístupů přinesla renomovaná mezinárodní společnost Analytic Partners, která se zabývá tím, co zajímá každého podnikatele, majitele firmy, finančního či marketingového ředitele, a to je ROI. Zkratka z anglického ‚Return on investments‘, tedy návratnost investic. Zkrátka kolik se z vynaložených prostředků do marketingu vrátí, protože marketing je investice, nikoliv náklad.
Analytics Partners porovnávali desítky firem napříč kontinenty s jednoznačným výsledkem. Kdo se rozhodne investovat, je na tom lépe. Shromážděná data o návratnosti investic ukazují, že většina (60 %) značek, které zvýšily marketingové investice během začátku velké recese během let 2007 až 2008, zaznamenalo sedmnácti procentní nárůst ve svých v prodejích. Dupnutí na brzdu naopak stálo za osmnácti procentním propadem…
Zdroj: Analytics Partners, ROI Genome (dostupné po registraci zde); campaignlive.com (dostupné po registraci zde).
Významný vliv i skutečný přínos komunikace v krizi na finanční výsledky firem je jednoznačný a prokazatelný. Naše doporučení je proto nasnadě: nespoléhejte se na pasivní uspokojování poptávky, ale buďte ti, kteří poptávku vytváří. Přisvojte si zákazníky a trh raději hned, protože další taková příležitost už nemusí přijít.
Mimochodem „Alzák“ nevykukuje na obrázku náhodou. Jeho úspěšný příběh, na kterém jsme se také jako agentura podíleli, je důkazem, že krize je příležitost, kterou se vyplatí využít. :-)