zavřít

Mladí talenti na trhu práce: kde jsou a co chtějí?

Já vím. O generaci Z už toho bylo řečeno hodně, ale víte, že v roce 2030 bude představovat 20–25 % pracovní síly v České Republice? Celosvětově se bavíme o 30–35 % (zdroj: McCrindle 2023), což není málo. A protože se na jednom pracovišti střetne poprvé až 5 generací, měli bychom hledat způsoby vzájemného porozumění. Důležitou roli v tomhle mezigeneračním střetu sehraje HR, které se zaměří na budování flexibilních strategií zohledňujících různorodé potřeby všech. Firmy, které se do vzájemného porozumění pustí už teď, budou mít do budoucna velkou výhodu před konkurencí. Buďte mezi nimi.

Zjištěné informace vychází z online dotazníku, na který nám odpovídali ženy i muži ve věku 18 až 27 let, kteří již v minulosti hledali práci.

Hledá se Zetko, kde ho najít?

Možná vás to překvapí, ale i v dnešní době se hledání pracovních nabídek odehrává primárně na pracovních portálech a mezi nejoblíbenější patří: Jenpráce.cz, Jobs.cz a Prace.cz. Mladí dají také na doporučení (přátel, příbuzných, kolegů, …) a nestydí se napřímo oslovit potencionálního zaměstnavatele. Sociální sítě k hledání práce využívají spíš ženy.

Tip:

Staňte se love brandem. Budujte povědomí o firmě například na pracovních veletrzích nebo skrze sociální sítě. Aniž bych hledala práci, už dopředu vím, kterým firmám bych v opačném případě napsala mezi prvními. Tím, že jejich příspěvky sleduju – vidím na čem pracují, jak komunikují, které firemní hodnoty žijí nebo jací lidé firmu tvoří.

Lenost se za balanc neschová

Zetka tíhnou k balancu mezi pracovním a osobním životem. Chtějí flexibilitu – mít možnost práce z domova (stále je pro ně ale důležitý osobní kontakt) a dny volna navíc. Zavání to leností? Možná trochu. Ale ne u někoho, kdo vidí smysl v tom, co dělá. Takový zaměstnanec bude hledat nejenom smysl, ale také hodnotu, kterou bude na oplátku přinášet vám. 

Stravenkové faux pas

Stravenky, příspěvky na zdravotní pojištění nebo bonusy za výkon považují za standard. Mezi atraktivnější benefity řadí ty, které podporují jejich životní styl a osobní rozvoj: firemní auto (i pro osobní účely), notebook a telefon (i pro osobní účely), home office / dny volna navíc nebo možnosti vzdělávání.

Tip:

Nabízejte svým zaměstnancům benefity, které skutečně využijí. Zeptejte se, o jaké mají největší zájem (třeba to budou zrovna stravenky). Pokud jim nemůžete nabídnout benefity, které vyžadují, vysvětlujte. Proč právě tyto benefity nenabízíte? Jaký smysl vidíte v benefitech, které zaměstnanci čerpají?

Zodpovědnost s rezervou  

Cení si zaměstnavatelů, kteří jim důvěřují a poskytují prostor pro vlastní rozhodování. I přesto jim často chybí zkušenosti, což s nedostatkem sebevědomí vede ke strachu z odpovědnosti – když se něco nepovede, rádi sdílí odpovědnost za finální rozhodnutí s nadřízeným. Preferují pracovní prostředí, kde je s nimi zacházeno jako s rovnocennými partnery. Ve firmě vyhledávají diverzitu a inkluzi – otevřené a respektující prostředí, kde může být každý sám sebou. Z výzkumů vyplývá, že budou raději nezaměstnaní než aby pracovali v toxickém prostředí. 

A platí to i při pohovorech. Lépe se cítí na neformálním pohovoru, kde se nad ně nikdo nepovyšuje a mluví s nimi otevřeně. 

(Ne)stabilní generace  

Na jedné straně si váží stability a dlouhodobého pracovního vztahu, ale na straně druhé (zejména ti mladší) jsou otevřeni novým výzvám a nebojí se častějších změn v zaměstnání. Je to špatně? Rozhodně ne. Hezky nám to odráží různorodost jedné generace.

Životopisy preferují atraktivnější. A to od stránky informativní až po stránku vizuální. Dobré CV by mělo odrážet dovednosti a osobnost. I přesto, že začínají experimentovat s online životopisy, stále preferují klasický formát. Videoživotopisy jsou zatím ještě výjimkou.

Teď, když už víte, jak Zetka hledat (a co preferují), naučte se s nimi mluvit. Na našem TikToku najdete slovník generace Z, díky kterému zazáříte a nezůstanete jen u slay!

Michaela Kofroňová

PR Specialist

03. 12. 2024 Trendy